Affärer

Hur du startar städbolag.

12 min läsning

Funderat på att starta eller expandera ditt städföretag men vet inte vart du ska börja? No worries. Vi har din rygg! 

I det här inlägget visar vi hur du startar stans (snart) bästa städbolag! 

Du kommer att lära dig allt ifrån att skapa en egen hemsida, egen logo, hitta kunder, vad det ska stå i dina mail och vad du ska säga i telefon.

Det kan låta som mycket arbete men oroa dig inte, vi ger dig direktlänkar och går igenom vad som krävs av dig i detalj. 

Steg 1: Visa att du finns

Skapa en enkel webbsida, välj en mall här: https://www.squarespace.com/templates/local-business Där behöver du enkelt skapa ett konto och logga in, helt gratis!

Köp inte en egenutvecklad webbsida och lägg ner en massa pengar. DU kommer ändå inte ha råd att betala för att generera trafik. Den ska bara finnas så att du ser seriös ut om en potentiell kund kollar upp dig. 

 

Lägg in den här företagsbeskrivningen: 
 

Städbolaget AB går i spetsen för att erbjuda hållbara konkurrenskraftiga lösningar. Med lång erfarenhet från alla typer av projekt, stora som små, jobbar vi för att skapa en hållbar framtid för våra kunder och samhället. 

Vi jobbar efter devisen att leverera kvalitetsprojekt till rätt pris i rätt tid. Det genomsyrar allt vi gör. Från projektering till genomförande och leverans. Vi kombinerar kundens önskemål med stort yrkeskunnande för att leverera unika och gedigna lösningar. 

Ända sedan vi grundades har vi med målmedvetenhet och nyfikenhet format bolaget som det ser ut idag, vi ser med stor entusiasm fram emot kommande utmaningar och projekt. 

Välkommen att arbeta tillsammans med oss.

 

Se till att ha snygga bilder på sidan. Hitta gratis bilder som du fritt kan använda härifrån:

Nedan följer några exempelbilder du kan ta: 

 

Fixa logotyp gratis

Se sen till att fixa en logga. Köp ingen, skapa en gratis här: https://www.freelogodesign.org/

Visa ditt företag på Google.

Alla googlar. Du, jag, dina kunder. När dom googlar ditt företag ska det se riktigt snyggt ut!  

Gör så här för att fixa google profilen för ditt företag: 

  1. Börja med att skapa ett google konto så du finns på google business. Klicka här för att Skapa Googel konto
  2. Ställ in profil.

För att få ett snyggt sökresultat ska du lägga in några bilder och din logotyp. 

Du lägger upp dom genom att 

  1. Gå till din business sida på google: 
  2. I vänstermenyn klicka på foton. (1)
  3. Uppe till höger, klicka på + (2)
  4. Lägg upp dom här bilderna:
  5. Kom ihåg att ladda upp din logo som du gjorde i steg 1 också!

 

Steg 3. Be kund om omdöme 

Be en tidigare kund lägga in omdömen om dig. Du ska skicka en länk till dina kunder eller andra arbetskollegor. För att få fram direktlänk till omdöme på google, gör så här:

  1. Gå till din business sida på google: 
  2. Direkt när du är inloggad, scrolla ner till stycket: “Få fler recensioner”
  3. Klicka på “Dela recension från”
  4. Kopiera länken och skicka till tidigare kunder (om du inte har gjort jobb tidigare, spara länken och skicka sen till första kunden du haft)


Här är ett exempel mail för att be kunden om omdöme: 

Hej! 

Vi behöver hjälp att sprida ordet om oss. Så därför tänkte jag fråga om du har lust att lämna en kort kommentar om vad du tycker om oss på Google. 

Det hade verkligen hjälpt och betytt väldigt mycket för oss.

Här är en direkt länk för att lämna en review: <klistra in din länk>

Stort tack på förhand! 

Vänligen,
Ditt namn

 

Okej, söker man på ditt bolag kommer du nu se ut som ett riktigt proffs. Men vad spelar det för roll när du inte har några kunder? Precis! Låt oss fixa några! 

Hitta dina första kunder

På cling jobbar vi med väldigt många städbolag, riktigt stora som riktigt små. Vår erfarenhet från dom som lyckas riktigt bra är att dom kör med en förmedlingstjänst. Vissa gillar dom andra inte. Grejen är att dom som inte gillar dom fattar inte hur dom funkar, eller hur man ska jobba med dom. Men vi vet tricket hur du lyckats! 

Det finns ingen annan bransch (vad jag vet) där du kan få kunder som vill köpa, levererade på ett silverfat. Det är kunder som skriver “hej jag vill köpa” BARA SÄLJ SÄLJ SÄLJ!  

Den här guiden utgår från Offerta. Varför? För dom är störst. Men det finns fler som tex. dorunner.se, servicefinder.se och proffs.se.


Så här startar du och blir proffs på offerta.se 

  1. Fyll i en intresse anmälan på https://offerta.se/anslut-ditt-foretag/
  2. Du kommer bli uppringd av en säljare. Om möjligt be att få ett litet paket där du betalar månadsvis i efterskott.
  3. Du är nystartad, lägg inga pengar på kontorsstädning, butiksstädning eller trappstädning. Du kommer inte vinna dem jobben mot företag som har 25 år i branschen 5 stjärnor och 100+ omdömen. Du är inte där än, men vi kommer dit. Ett steg i taget.
  4. Om du bor i en storstad, fokusera på ett område - du kommer spara massor av tid att slippa åka runt och i din bransch, där man tar betalt per timme, är tid bokstavligen pengar.
  5. Offerta kommer erbjuda dig hjälp att komma igång och sätta upp profilsidan! Ta den hjälpen! Om dom inte erbjuder det, be om det.
  6. Med hjälp av din kontaktperson på Offerta ställ in din företagsprofil. Använd beskrivning från er hemsida (den ovan). Använd bilder från er hemsida (även dessa kan du ta ovan) och ladda upp bild på dig själv och logotyp. Lägg även in (om du har) referenser och certifikat.

Okej, du har ett konto på Offerta och en snygg profil. Nu börjar det roliga. Ut i hetluften och slå konkurrenterna på fingrarna. Hur frågar du dig? så här: 

 

Så här vinner du på offerta

  1. Lägg några timmar på att köpa leads
    1. Som sagt, fokusera på mindre jobb: flytt- och hemstädning
    2. Köp leads i ditt område
  2. Jobba strukturerat. Köp 10 förfrågningar. Bearbeta sen dessa. Det här är ett numbers game. Du kommer få 10 kontaktuppgifter. Få tag i 7 och möjlighet att lämna offert på 5. Det är helt okej, det är en del av spelet. Din uppgift kommer vara att bli så bra som möjlig i varje steg så det i slutändan blir så många affärer som möjligt.

 

Dags att kontakta kunderna du har köpt, det kommer ske i 3 steg. 

  1. Ring kunden (se manus nedan) målet är att skicka offert direkt efter samtalet.
  2. Skicka offert
  3. Ring och följ upp offert (manus nedan) målet är att få kunden att acceptera.
  4. KLART!

 

Telefon manus för  att sälja städning

Du kommer göra 2 typer av samtal. Ett för flyttstäd, ett för hemstäd. I båda handlar det om att ta lillfingret, så du kan ta hela handen. Vid flytt handlar samtalet om att du ska sticka ut. Många skickar bara offerter eller mail till kunden. Men du har ringt och presenterat dig innan. Det kommer göra stor skillnad. I hemstädning ska du fokusera på att göra en provstädning. Du ska ta lillfingret. Du kommer använda din första kund för att sen expandera din kundbas genom att erbjudanden till deras kunder. Men mer om det längre ner låt oss först fokusera på att fixa kunden. 

Dags att lyfta telefonen. Detta kan kännas läskigt. Men med följ bara manus nedan så kommer det gå bra: 

 

Manus för flyttstäd. 

Använd det här telefonmanuset när du ska sälja flyttstäd.

Hej NAMN PÅ KUND! 

Mitt namn är <DITT NAMN>, jag såg på offert att ni sökte hjälp med flyttstädning.

Vi  har hjälpt många kunder med flyttstädning och vi brukar alltid börja med ett kort telefonsamtal för att ge er en bättre bild av oss och för att vi ska förstå omfattningen av uppdraget så vi kan presentera er med en offert ni sen kan ta ställning till i lugn och ro.  

  • Har ni hunnit boka in flyttstädningen eller behöver ni fortfarande hjälp? 
  • När vill ni helst att städningen ska utföras?  
  • Hur stort är boendet?
  • Hur många badrum?
  • Kommer det vara tomt? 

Jättebra. Vi jobbar efter mäklarförbundets riktlinjer på flyttstädning och lämnar alltid fastpris på våra offerter. 

Mitt förslag nu är att jag skickar en offert på en flyttstädning till er som ni kan ta ställning till. 

Låter det som en bra idé? 

Tusen tack, ha en fin dag! 

 

Manus för hemstäd. 

Använd det här telefonmanuset när du ska sälja hemstäd.

Hej NAMN PÅ KUND! 
 Mitt namn är <DITT NAMN>, jag såg på offert att ni sökte hjälp med hemstädning.

Vi hjälper idag många kunder med hemstädning och brukar börja med ett kort telefonsamtal för att ge er en bättre bild av oss och för att vi ska förstå omfattningen av uppdraget.

  • Är det här första gången ni har hemstädning? 
  • Hur många gånger i veckan söker ni hjälp med städningen? 
  • Hur stort bor ni idag? 
  • Har ni några husdjur? 
  • Är det några specifika önskemål ni har gällande städningen? Allergier? 
  • Hur snabbt vill ni komma igång med hemstädningen? 

Jag brukar alltid rekommendera mina kunder att börja med en provstädning. Då behöver man inte binda upp sig på något utan man kan få göra en utvärdering så man ser att man är nöjd. 

Mitt förslag nu är att jag skickar en offert på en provstädning till er, där det ingår det vi diskuterat ovan. Så kolla på den, tänk lite, så går vi tillsammans igenom den i telefon om några dagar - låter det som en bra idé? 

Tusen tack för samtalet och ha en fortsatt trevlig dag. 

 

Skicka offerten, VÄNTA INTE! 

Nu har du fått kunderna ett steg längre ner i processen, dags att skicka offert! Kom ihåg att vara snabb, det finns studier som visar att du har 60% högre sannolikhet att vinna jobbet om du är först att lämna offert! Dina kunder kommer få mellan offerter från 5-6 företag. Allt annat jobb du lagt ner innan och alla pengar kommer vara helt ogjorda om du inte är den som skickar den bästa offerten. 

Din offert måste vara bäst och va bra att jag har dom bästa offerterna till dig: 

  1. Gratismall för hemstädning https://cling.se/hemstadning/
  2. Gratismall för flyttstädning https://cling.se/flyttstad/

 

Fixa offerten: 

Vi har offertmallar för hemstäd och flyttstäd (tillsammans med kontorsstäd, trappstäd, butiksstäd osv.) Men du ska ha mall för flytt och hemstäd. Du fixar dom så här: 

  1. Öppna gratiskonto på Cling: https://app.cling.se/registrera
  2. Slå på 14 dagar gratis test premium. genom att trycka på uppgradera sen välj månadskostnad.
  3. Ställ in din profil
  4. Kom ihåg att du kan skriva i chatten och ta hjälp av Cling supporten för att designa ditt konto! Dom fixar det på 15 minuter och visar hur du skickar första offerten.

Så nu är din profil snygg. Dags att skicka offerten. 

  1. Välj mall (flytt eller städ beroende på jobb):
  2. Fyll i kundens uppgifter
  3. Skriv i ditt pris
  4. Ändra text om det behövs, men kom ihåg att stava korrekt. Är du dålig på språket ta hjälp av en kompis.
  5. Tryck ställ in och bekräfta.
  6. Innan du skickar, Skriv personligt meddelande (se nedan)
  7. Tryck skicka, Klicka i att skicka som SMS! Detta är mycket viktigt, kunder kollar mycket snabbare på sms än mail!

 

Personligt meddelande offert

Hej <NAMN PÅ KUND>!
Tack för samtalet och stort tack för att vi fick möjlighet att lämna offert. 
Vi har lång erfarenhet i branschen och har tidigare gjort många liknande uppdrag.
Nedan finner ni efterfrågat erbjudande och tveka inte att höra av er om eventuella funderingar eller frågor. 
Vi ser fram emot att arbeta med er, tack!

Så nu är du klar med första samtalen och att skicka offerter. Kom  ihåg It’s a numbers game. Så se till att ha ett mål att varje dag köpa X förfrågningar, ringa Y samtal och skicka Z offerter. 

Följ upp offerten

När kunden tagit emot och öppnat offerten ring dom! Målet är att dom ska välja dig! 

 

Telefonmanus följa upp offert

Hej igen NAMN
Jag hoppas du har en bra dag. 
Jag såg att du tittat på min offerten jag skickade. 
Såg allt bra ut? 
Var det några frågetecken? 
Finns det något som du känner stoppar dig från att gå vidare och boka en provstädning idag? 

Tips från coachen: Här kommer din kund ha invändningar. Det är inga problem. Ditt jobb är att hantera dessa. Gör det bara med en trevlig ton. var inte pushig.  

 

Vanliga invändningar och svar: 

Invändning: jag vill kolla med min sambo:

Svar: Självklart ska ni vara överens. Vad är det du vill kolla? av nyfikenhet, om det bara vore upp till er hade ni valt oss då? 

Invändning: Vi tycker priset är för högt: 

Svar: Pris är viktigt. Utöver pris är det något mer, känns allt annat bra i offerten? Så om jag hade gett er ett bättre pris, då hade ni accepterat offerten idag? 

Invändning: Vi vill kolla på fler offerter: 

Svar: Självklart, det är klokt. Vad vill ni jämföra? är det pris? Omfattning? Om vi matchar bästa priset ni får, vid uppvisande av offert, hade ni valt oss då? 

Så fort ni ställt en fråga. Var tysta. Låt kunden prata. Den som talar först förlorar. 

 

När du får klartecken från kunden. säger du: 

Toppen,  då för jag in ändringarna vi pratat om så kan du acceptera offerten sen så vi skriftligen är överens. 

Vilken datum ska vi boka in?

Jättebra. jag återkommer med uppdatera offert, ser verkligen fram emot att ta oss an detta uppdrag. 

 

Grattis du vann jobbet!
Gå nu in på offerten i cling. om ni kom överens om att ändra något. redigera offerten och tryck på skicka igen. 
När dom accepterat skicka det här mailet: 

 

Mailmall orderbekräftelse

Hej <Namn på Kund>

Tack för att vi har fått ert förtroende! 

Vi ser fram emot att provstäda/flyttstäda hemma hos er den “Datum + månad + tid”. 

Skulle ni ha några frågor eller funderingar är ni alltid välkomna att kontakta oss på:

Med Vänliga hälsningar, 
Ditt namn, 

Dags att utföra jobbet

Det är otroligt viktigt att du går above and beyond hos din första kund. Man lever på sitt rykte och den här första kunden kommer vara en viktig referens till framtida kunder. 

Imponera på din kund: 

  • Kom i tid
  • Ha hela rena kläder, har du inga företagskläder, inga problem: kör bara svarta jeans, svart tröja och svart keps från H&M.
  • Lukta Gott. Borsta tänderna. Kamma håret
  • Se till att bilen är tvättad
  • Parkera korrekt

Första städning

  • Städa
  • Gör allt klockrent.
  • Se till att du gjort alla delar som står i offerten.
  • Gör lite till.
  • Spraya ut en god rumsdoft från rituals i hallen innan du går därifrån. (Gör ej om dom är allergiska eller har sagt att dom inte gillar dofter) Köp rumsparfym på ex. boozt.com 

 

När du utfört städningen ska du lämna ett “välkommen hem kort”.

Där det står: 

“Välkommen hem! Hoppas ni är nöjda med städningen. 

Vill ni att vi lägger till något till nästa gång? Fyll i på baksidan och sätt på kylskåpet.”

På baksidan av tackkortet har du extra tjänster och priser bredvid (ex. plocka ur tvättmaskin, rengör micro, rengör kylskåp") etc.”

Skriv ut exempel på tackkort här: 

Lägg det på kundens köksbord tillsammans med 3 geisha praliner eller annat godis. 

Uppförsäljning

Tack kortet är ett sätt att imponera på kunden samtidigt att det är en möjlighet till uppförsäljning. Eftersom du nu utfört en provstädning är det dags att uppgradera dom till ett städabonnemang. 

Du ska ringa upp någon dag efter första städningen och säga: 

Telefonmanus sälja städabonnemang

"Hej! 

Tack för att vi fick chansen att provstäda hemma hos er. 

jag ville ringa och följa upp så ni var nöjda med resultatet? 

Var det något som saknades, något som ni inte gillade? 

Kommer det vara intressant att fortsätta använda oss för er hemstädning? 

Om kunden säger ja: Toppen, jag återkommer med en offert för återkommande hemstädning. 

Om kunden säger nej: fråga varför. Förstå vad som gick fel? Finns det något du kan ändra för att dom vill köra hemstädningen med er? 

Efter samtalet, skicka ett avtal för återkommande hemstädning. Om dom inte signat på 5 dagar. RING UPP DOM! säg:

"Hej, 

Vi skickade ett avtal till er via mail samt sms. 
Jag ser att ni kollat på det. 
Har ni några fler frågor eller vill ni köra igång?"

 

Om kunden vill justera det, säg “Om jag justerar det betyder det att du kommer signa idag?"

Skriv nyckelkvittens

Efter att dom signat: 

  • Boka in tid för att hämta nycklar, görs i samband med första städningen.
  • Boka in tid för att hämta nycklar och skriva nyckelkvittens (detta i samband med din första städning).
  • Skriv nyckelkvittens, 2 kopior, en till dig, en till kunden.

Länk till att skriva ut nyckelkvittens

Grattis! Om du lyckats med det vi beskrivit ovan har du fått din första återkommande kund! Nu är det bara jaga flera. 

Väx din kundbas

Okej, nu har du fått din första kund, snyggt! Dags att expandera. Ett smart sätt att få fler kunder är att utnyttja sina nöjda existerande kunder, detta genom att: 

  • Marknadsföra till grannar
  • Be om omdömen.

Marknadsför till grannar

Nästa gång du är i trappuppgången hos din kund lägg i ett reklambrev hos alla grannar där det står något i stil med: "Vi städar hos din granne, boka provstädning du med och få 15% rabatt från (xkr KVM". ange kod XYZ). 

Här är länk till reklambrev för grannar: 

Se till att städning nummer två också är mer än klockren. Den här städningen ska köpa dig ditt första omdöme. Så lämna en blomma, kostar 39kr på ICA och skriv ut följande för hand:

"Med denna vill vi tacka för förtroendet att få städa ert hem. Om det är något ni undrar över någon gång så tveka inte på att höra av er!"

Kom också ihåg att lämna tack-kortet som alltid. 

Dagen efter städningen. Skicka följande meddelande till er kund:

Mailmall för att begära omdöme från kund: "Vi vill veta vad ni tycker!" 

Hej NAMN

Stort tack för att vi får möjligheten att städa hos er.

Vi behöver hjälp att sprida ordet om oss. Så därför tänkte jag fråga om du har lust att lämna en kort kommentar om vad du tycker om oss på Google. 

Det hade verkligen hjälpt och betytt väldigt mycket för oss.

Här är en direkt länk för att lämna en review: <klistra in din länk>

Stort tack på förhand! 

Repetera ovan.

Vad kostar det att starta städbolag?

Det kommer inte vara gratis att starta bolaget. Men det behöver heller inte kosta en förmögenhet. Men som man säger, you gotta spend money to make money. 

En grov uppskattning: 

  • Kontaktförfrågningar: räkna mellan 10 000-25 tkr för ett år. (betala månadsvis)
  • Cling för offert, avtal + fakturering 749 kr/mån
  • Städmaterial & kläder: 1000 kr/mån
  • Webbsida på squarespace 200 kr/mån

Du kommer ha kostnader på ca 3500 kr/mån. 

Sen tillkommer det kostnader för bokföring, drivmedel, banktjänster och telefonabonnemang.

Förslag på några billiga program: 

  • Bokföringen använd bokio: dom är gratis
  • För telefon har hallon billiga abonnemang, från 99kr/mån
     

Processen att starta ett städföretag händer inte över en natt, så ha tålamod! För att imponerad på dina kunder behöver du tid att starta ditt företag på korrekt sätt. Stressa inte fram processen utan utgå ifrån att det kommer ta lite tid. Men om du jobbar smart, imponerar på dina kunder, säljer strukturerat så kommer du snart ha mad bread to break up! 

Lycka till! 

Oskar Andersson
Medgrundare

Använd Cling gratis

Öppna ditt gratiskonto redan nu.
Vi bjuder på 14 dagar Premium.