Logga in
Sälj

Tips för att skriva säljande offerter!

3 min läsning

Idag tar kunder in mängder med offerter. Du måste se till att sticka ut! Förlora inte jobb på dåligt skrivna offerter. Med Cling fyller du i en gratis offertmall online, som hjälper dig som hantverkare vinna fler jobb.

En sak är säker. Att skriva offert som säljer är en konst. Din förmåga att skriva säljande offerter kan vara skillnaden mellan att vara fullbelagd året ut, till att leta efter kunder med ljus och lykta. Sanningen är att dagens kunder jämför. Nästan oavsett storleken på renoveringen. Offerta och Servicefinder har gjort det busenkelt att ta in mängder med offerter. Konkurrensen är stenhård. Det gäller att sticka ut! Men hur gör man? 

Man börjar med att vara tydlig. Jag vet inte vad du tycker. Men när jag får en blaffa med löpande text i ett mail börjar min hjärna stänga av. Det är överväldigande. Det är svårtolkat. Det är oseriöst. Man vill göra affärer med ett proffs och ingen slarver. En offert ska vara enkel. Den ska vara lätt och läsa. Det ska tydligt framgå vad som ingår. 

Lägst pris vinner, eller? Pris är viktigt. Men det är inte allt. Du vet lika väl som jag att man får vad man betalar för. Det vet kunden också. Det är fel att skylla på pris. Tänkt själv när du köper tjänster; förtroende, kompetens och ett bra bemötande, slår pris 7 dagar i veckan! Ingen vill köpa grisen i säcken. 

Utmaningen ligger i att få det att framgå av offerten. När man träffar en kund är det lättare. Har du varit ute och sålt mycket till kunder tror jag du håller med mig. Man kan diskutera. Man kan förklara och förtydliga. Man kan svara på kundens frågor och bekymmer. På en offert är det inte lika lätt. Kunden bedömer dina ord i tystnad. Det finns ingen möjlighet att påverka. Dina ord måste stå på egna ben. Dom måste tala för sig själva. 

Gör kundens process enkel. Om kunden inte förstår blir kunden obekväm. Istället för att exponera sin okunskap kommer man säga tack och hej och leta efter någon som gör processen enklare. Det är många som missar många jobb på otydlighet. En bra offert får kunden att förstå. En bra offert är kort och koncis, den sticker ut. Det framgår tydligt vem Offerten är till. Vad som avses. Vad det kostar. Hur man betalar. 

Det finns inga ursäkter att skicka dåliga offerter. Då kvittar vilken kvalité man snickrar eller målar. Skriver man dåliga offerter får man inte visa det. Man kommer inte ens till det stadiet. Offerten är alldeles för viktig för att lämnas åt slumpen. Det är därför vi gjort det enkelt att snabbt skapa snygga och säljande offerter. 

Så se till att stick ut och skriv offerter som säljer! 

Lycka till! 

Oskar Andersson
Medgrundare